【聲明】港生活網站並無進行電話推廣活動

晴報VIP|攀山強人吳俊霆為事業 35歲前住冇窗劏房 時代變不埋怨「開心嘅人最厲害!」

發佈時間: 2024/01/12

我的左膝及右臂關節長期疼痛,這些傷患後遺纏擾了我多年。在求醫的漫長路上,去年終於遇上是次的受訪者Elton吳俊霆。

{{hket:inline-image name="1.jpeg"}}{{/hket:inline-image}}

{{hket:inline-image name="IMG_9654.jpg"}}{{/hket:inline-image}}

我是Elton的真病人,他是減輕我痛楚的註冊物理治療師,同時亦是傑出義工獎得主、傑出理大校友,以及2018年十大傑青等等,他身份很多而最重要的一個 — 獎牌獎座數之不盡、戰績彪炳的越野賽運動員,他是最年輕完成攀登世界七大洲八大高峰的香港人,曾在2016年率領TVB藝員黃德斌、謝東閔和梁彥宗到尼泊爾挑戰世界第8高的馬納斯盧峰。

毅力鬥心成就今日

「攻頂強人」Elton的童年從未贏在起跑線,他往後的成就,全是毅力與鬥心的結果,「我唔敢講話細個特別窮,屋企屬於正常嘅貧苦大眾。我70年代出世,阿媽做工廠,阿爸為人好善良,好循規蹈矩,喺九巴做站長。我一出世就住元朗大坑渠側邊嘅木屋,喺臭河隔籬環境實在係差,我細個好孱弱,成日病,阿爸阿媽話我哋冇錢睇醫生,阿仔你唔好再病,如果大個讀到書就要做醫生,呢啲就係我嘅童年記憶。」

Elton形容兒時的自己很「鵪鶉」,連去荔園坐小電船都會感到害怕,「因為我冇見過世面,加上冇乜朋友。阿爸阿媽要返工,所以我幼稚園已經自己返學放學,7歲開始煮埋飯畀阿妹食。小學搬咗上公屋之後,我成日偷偷走上屋企後面個丫髻山,佢係我人生第一座行嘅山。上丫髻山睇日落、望住元朗嘅平原覺得好開心,我真係好鍾意山,一路以嚟都係我一個人上山活動,所以有啲孤僻。」

中學年代,他知道有愛丁堡獎勵計劃(DEA),於是秒速參加,正式學習何謂行山,「我讀中三已經學人搞咗個私人行山會,叫啲中學同學Join。嗰時冇網上資訊,都係買啲行山書返嚟跟。朱維德呀、陳溢晃呢啲旅遊家都寫好多行山書,但嗰個年代有字冇圖,睇完要斷估行,又冇Google Map,通常都會行到亂晒龍、好狼狽,既唔識得處理傷患,又盪失路咁,帶嘅隨行物品又唔啱,慢慢發覺唔可以亂嚟,不如正正式式學啦,除咗DEA之外,自己讀中學、讀大學時都有不斷睇書進修。」

{{hket:inline-image name="23.jpg"}}{{/hket:inline-image}}

當身邊每一個同學都在拍拖、花錢享受青春歲月的時候,Elton卻在努力讀書和行山。

「你嘅青少年時期好勵志。」我說。

「我啲舊同學話當年嘅我,係一個隱蔽青年。」他說。

「雖然大家嘅家庭背景差不多,但我都知道自己生活困乏一啲,我仲記得以前想買盒顏色都冇錢,要借同學嘅嚟用。以前學校有小賣部,我去到中學畢業都未幫襯過一次,因為屋企從來冇畀零用錢我,我中二開始出去做補習搵自己生活費,所以放學咪唔見咗人、唔會同啲Friend去玩囉!因為屋企環境唔好,200幾呎4個人住,所以我會考時搬咗去阿叔間吉屋住,中六之後直情搬咗出去住啲親戚朋友屋企。我自問係個好勤力嘅人,日日喺圖書館過,睇晒圖書館啲書,想學乜就睇乜。我形容自己嘅前半生可能係行山、睇書,然後四周圍去上堂學嘢,我連社交舞、觀星、烹飪都學晒,好搞笑。」

熱愛參加比賽:對自己專業嘅熱誠

父母曾希望Elton能成為醫生,為何他最終選讀理大的物理治療,並且去廣州學針灸?他說:「我中四去咗聯合醫院做義工、每個暑假都去做,朝8晚5返工咁返,做勻晒唔同部門,連臉房、藥劑、物理治療都做過。雖然我嘅成績夠讀醫,但發覺自己最鍾意都係物理治療,因為醫生診症同病人關係疏離啲,物理治療就會同個病人Close啲,了解多啲佢嘅生活背境、了解佢嘅人生故事,再去諗下有咩可以幫到佢。當初我以為我鍾意呢個工作,所以就去做呢個工作,然後發覺原來我一至日嘅生活都同物理治療有關。行山、爬山之外,仲有一樣嘢叫跑山,我會星期日去跑比賽,我一至六可能睇病人,而晚上就去做訓練,跟住半工讀讀埋個Master及其他相關課程。」

每次去到Elton的中心接受治療,路過健身室都會見到兩大個櫃,裡面是滿滿的獎盃和獎牌,數目之多令人咋舌。我每次都在想,到底一個怎樣的人才會一生不斷參加比賽?首先他不能有惰性,同時信念要超強。我問:「我覺得你唔係為咗每一次單一嘅比賽,而係將你人生中某段時間充斥住比賽。其實你Keep住自己做緊一件乜嘢事呢?」

「係對自己專業嘅一個熱誠。比賽只係一部份,我比完賽通常就會留低做大會嘅物理治療Support。所以我大學畢業之後5年,除咗勤力讀書、進修、訓練、比賽,再通過比賽做臨床傷患處理,然後發覺自己好鍾意呢個行業,所以不斷進修同物理治療有關嘅嘢,例如去廣州讀中醫學針灸,再去英國讀一啲我哋叫做『院前急救』嘅課程,係專門幫運動隊嘅,包括香港代表隊、幫國際欖球賽嘅世界代表隊咁,甚至相輔相成,跟過唔同嘅港隊或者世界代表隊出外,例如跟過澳洲隊去世界各地比賽。我細個好窮,冇機會去外國爬山,但我去外面比賽時,通常都會有休息時間,又或者臨返香港前一兩日,我就會去爬山。我老婆成日話同我去旅行,最緊要搵座山先。」

「你覺得你嘅1年,等於我哋幾多年呢?」我問。

「3年啦!」他說:「好誇張。」

「其實我瞓好少,我嘅深層睡眠可能比人多成倍,所以我成日講笑話自己瞓4個鐘,可以已經等於人哋瞓8個小時(笑)。當你做緊一啲好規律性嘅嘢,例如返工,去到夜晚潛意識會覺得瞓咗好浪費,我每晚起碼用一個鐘去汲收新知識,同埋學下點樣搞好啲間公司,點樣由現在中型,再搞好啲做大啲,睇下人哋運作大公司嘅策略。」

  • {{hket:inline-image name="p33_600.jpeg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="J1-40.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="J1-48.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="J1-24.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="J1-55.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="J1-56.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="33.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="1.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="44.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="55.jpg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="PolyUEliteAlumni.jpg"}}{{/hket:inline-image}}

回望年輕時光 「捱苦」儲錢創業

Elton的毅力和行動力比一般人強,他坦言跟童年的朋友未必能交心,「我20歲時,同啲20歲嘅朋友一齊去比賽雖然開心,但一講到工作、講到自己追求嘅夢想時,就發覺大家嘅步伐唔同。嗰時我好鍾意同啲3、40歲嘅人一齊玩、一齊去旅行同比賽,聽佢哋講講人生經歷,覺得其實佢哋打好咗根基,處理問題時都好有方法。去到我3、40歲時,我就鍾意同啲5、60歲嘅前輩傾偈,發覺其實佢哋乜嘢苦都捱過晒,佢哋排除萬難先去到現在嘅階段,所以我幾特別嘅,我身邊有好多朋友,但大部分年紀都大過我。」

「捱」出來的他,對於「苦」有他的一種看法。

「我呢個年代出世嘅人著數啲,因為苦係物質嘅苦,你勤力就有回報,我哋個年代簡單啲,只要你勤力就贏人,當時我唔覺得苦,而家回望,原來自已都幾捱得嗰喎!我反而戥呢個年代嘅年輕人辛苦,首先社會資源分配唔平衡,有啲人起步點好低,好難追過人,第二係現在資訊爆炸,學嘢個個都學到㗎喇,你要突出重圍好難,而家要求擁有多元才能先至算係叻。」

為了盡快擁有自己的事業,Elton從18歲開始「納米生活」。為了省錢,大學年代他租天台屋住;成為了物理治療師之後,他搬到沒有窗的劏房,一住便住了7年,每日節衣縮食、儲夠120萬終於開了自己第一間診所,一直去到35歲才搬離幾十呎的納米天地,「做過好多次訪問我都冇講過,我人生儲夠錢買嘅第一層樓唔係買畀我自己,係買畀父母住,然後自己繼續捱住劏房先。到父母有咗好少少嘅生活嘞,最後自己結婚嘅時候,先至買樓自住。」

我問:「你嘅成長犧牲咗好多同朋友交往嘅時光,咁太太係咪你最好嘅朋友呢?」

他說:「一定係呀!年青時我都有拍下拖嘅,事實上我認識嘅前女朋友,同我都有啲似,都係出身貧窮、性格堅毅,佢哋而家都事業好好,有個好家庭、人生有抱負,都係對社會有責任有承擔嘅人,只係同我性格唔夾啫。遇到而家嘅太太真係好好,可能我對父母、對太太嘅時間較少,但是少唔代表冇質素。啲人成日話我又爬山、又比賽、又要處理事業、又要教書、又要做Research咁多嘢,一定冇時間理屋企,我就話呢個係最常見嘅謬誤,點解唔可以有一個平衡嘅人生呢!我自問對阿爸阿媽好好,佢哋都以我為榮、覺得我好錫佢哋,時間係少㗎喇,咁咪用最少嘅時間去做到最好嘅嘢囉。我同太太講,我從來唔會食要排隊嘅餐,我唔會做啲浪費時間嘅事。」

{{hket:inline-image name="J1-32.jpg"}}{{/hket:inline-image}}

醫療事業需注重服務質素細節

被問到怎樣能將專業變成事業,而事業既能幫助別人,又能夠變成一種成就時,Elton表示:「大家認為做親生意嘅人一定市儈、一定衰,首先唔係嘅,我自己都打過工。如果我係要發大達,一定唔係而家嘅做法,一定會再Chur啲、再Mean啲。我哋做得醫療嘅人,要維持生意健康,先可以將理念發揮得更長遠,要對個病人好,又要維持到Quality但唔好收咁貴,仲要與時並進,不斷思考新方向新技術去領導同業市場,其實好難,但我公司多年來一直能保持優勢同聲望,最主要係寧願花心血每個細節都注重Quality,唔係只為谷生意。」

疫情改變了全世界,對Elton的生意當然帶來過負面影響,「疫情後好多人嘅工作心態變咗,有啲人已經返慣Home Office,例如我有好多做銀行嘅朋友,佢哋好難再叫啲同事返公司工作。我哋嘅行業唔可以喺屋企做嘢,但呢個世界已經有Home Office、又可以Start up創業,或者可以搵一份喺屋企做嘅工、做Freelance、做個KOL搵錢等,好多近兩年大學畢業嘅人,其實嗰3、4年大學都冇乜正式面對面授課,我哋請新嘅物理治療師、請新嘅Rehab助手時,佢哋都唔知呢個行業嘅文化係點,亦未必體會到醫療人員嘅付出,或者應該點樣去關懷病人等等,加上有人做幾個月就要去放假、Working Holiday、移民咁,所以好難請人。」

45歲的Elton表示,自己的20歲是個開竅年代,很豐富、很勤力,努力到3、40歲發覺自己有了事業根基,便挑戰世界山峰;然後公司上了軌道、建立自己的家庭,一切看似很順利,但其實當中有很多問題,最大的衝擊是,就算拿了傑青、做了理大傑出校友、做了很多社會服務也好,但生意其實很難做,自己在疫情的3年間沒有比賽,身體真的變差了,再加上年紀大了,其實已回不到40歲的體能和水平。

攻克40高峰 談傳承精神

成功爬了40個國家及地區的最高峰,「攻頂強人」Elton未必再能登上第50個、60個國家的山頂,對此,他擁有以下這一種心態:「首先做人唔會一刻成功咗就完,你不斷有新嘅難關,就要不斷諗計去破解佢;第二,唔需勝過上一個Achievement,我舉個例子,我爬完珠峰,冇嘢再高得過珠峰㗎啦,我就算去爬第50或60個國家嘅山,都唔再係嗰個高度。傳承係另一個途徑,如果有一個年青人,我可以將自己嘅經驗濃縮咁話佢知,佢就唔使行冤枉路,如果佢有Talent,我唔介意傳承畀佢。」他說。

談到傳承,對於自己女兒的教育,他又有何計劃?

「我人生除咗要衝、除咗不斷要接受挑戰,另一步就要諗Equilibrium(平衡)。成功就係要Multi-tasking,呢個年代嘅人要乜都識。老實講,我身邊好多朋友,有啲好識得教小朋友,有啲唔識教。我身邊有個企業家,幾十億身家嘅,佢個女暑假去連鎖咖啡店打工,我覺得呢個經驗好好。如果你問我,我都會畀我個女學運動,好似我同太太咁強身健體,希望佢有一個正面嘅人生目標,唔好追打機,或者追網上Follower多,我寧願佢鍾意同人鬥跑得快、游水游得快,贏輸冇所謂。我而家有帶個女去做社會服務㗎,送禮物畀老人院嘅公公婆婆、同佢哋唱歌做運動咁,雖然阿女唔知發生乜嘢事,但希望佢有一個平衡嘅人生,將來多做社會事務,勤力讀書、做好運動,我諗我同太太會畀到一個比較正常、優質嘅生活佢。」

{{hket:inline-image name="J1-3.jpg"}}{{/hket:inline-image}}

心態改變命運 迎合時代變遷

一直和Elton談過去,說現在,發現堅毅的他,是個捱過苦而不覺得苦的人,說到尾就是心態改變命運的好例子。他為自覺過著「苦日子」的讀者們打打氣:「以前啲前輩成日講做人要有世界觀,唔好只係用自己嗰套去諗,我阿爸都成日都話要逆地而處,舉個例,成日聽到人講某啲國家有幾好、某啲政策有幾好,我每次去旅行都鍾意同當地人傾偈,我話:『新聞話你個國家咁咁咁喎,你點睇呢?』然後,你會聽到另一啲聲音,發現世界上冇嘢係最完美嘅,自己一定唔係最差、唔係最痛苦嗰個。15年前冇Google Map、20年前都未有咁多功能嘅手機啦,我哋改變唔到個時代,個時代只會不斷變,過多1年,你會發覺全世界都用ChatGPT做嘢㗎喇。與其埋怨,不如諗方法去迎合佢啦!再勁啲嘅人會去改變佢,我做唔到,就只可以迎合。」

此外,Elton還有以下的忠告給你和我:

「人生去到最後會點?其實每個人都要面對生老病死,好多人生活得唔開心,但點解有例外?其實最厲害嘅人就係開心嘅人。乜嘢係最開心?成功嘅人唔一定開心,因為佢都唔係做緊自己鍾意嘅嘢,有人已經賺到4億,但隔籬啲Friend個個10億身家,所以佢唔開心,再要追!請先問番自己個初心係乜,嗱,我自己個初心好簡單嘅啫,我係一個運動狂熱,就算我而家未必再爬得到好多世界高峰,你見我大前年都追咗一個目標,就係3日爬晒香港100座山,我相信呢一刻我嘅體能再做唔到,我咪再設定一個難度畀自己,少少Overload但我又能夠達到嘅囉!」

{{hket:inline-image name="J1-34.jpg"}}{{/hket:inline-image}}

撰文:陳小芝

編輯:陳潔雯

攝影:陳健珊

{{hket:inline-image name="vip1.jpeg"}}{{/hket:inline-image}}